4 gode råd til hende der går meget på jobbet

4 gode råd til hende der går meget på jobbet

Det er meget forskelligt, hvor meget vi danskere bevæger os, når vi er på arbejde. Nogle sidder på kontor hele dagen, mens andre knap nok får hvilet benene, før de er hjemme igen.

Hvis du går meget på dit job, kan det være hårdt for kroppen. Men der er ting, du kan gøre for at forbedre dine arbejdsvilkår.

De små og de store pauser

Man får altid pauser i løbet af sin arbejdsdag, men forsøg også at holde “mini-pauser”, så snart du har muligheden for det. Her kan du fx tage et glas vand eller lave nogle strækkeøvelser. Det er hårdt for kroppen at gentage de samme bevægelser i løbet af en dag, så prøv at få din krop i til at strække sig i nogle retninger, den ikke kommer til i løbet af arbejdsdagen.

Benyt dig af de hjælpemidler, der er

Husk at orientere dig omkring, hvilke hjælpemidler der er på din arbejdsplads, som du kan bruge. Man skal aldrig løfte noget, der giver en smerte i kroppen. Brug et rullebord, spørg efter løftehjælpemidler osv. Hvis der er en opgave, der altid er hård, så tag en snak med din chef om, hvorvidt det er muligt at skaffe et hjælpemiddel.

Bær det rigtige fodtøj

Hvis du har et aktivt job, hvor du går meget, så er det nok dine fødder, der er allermest på arbejde. Det er vigtigt, at du bærer noget fodtøj, der aflaster dine fødder. De forkerte sko kan nemt forværre en arbejdsdag og give store smerter. Er du kvinde, kan det være, at du specifikt skal søge efter sikkerhedsfodtøj i damemodeller. Kvinder har nemlig generelt lidt smallere fødder, end mænd har.

Inddrag motion i din hverdag

Det lyder måske kontroversielt at dyrke motion i sin fritid, hvis man allerede har et arbejde, der kræver noget af en fysisk. Men det er faktisk netop dig med et fysisk krævende job, der kan drage fordel af at dyrke motion uden for arbejdstiderne. Det værste for kroppen er at gentage den samme bevægelse hele tiden. Derfor er det essentielt, at du finder en motionsgren, hvor du bevæger dig anderledes end på dit arbejde.