Gør en sund og varieret kost til en naturlig del af din hverdag

I en travl hverdag kan det nogle gange være svært at finde tiden og overskuddet til at lave sunde retter til både sig selv og familien. Der er tit andre opgaver der kommer først. Måske skal børnene i skole eller til fritidsaktiviteter, måske vil du hellere nyde en kop kaffe eller et glas vin med veninderne, eller måske fylder jobbet meget. Uanset hvad er det vigtigt at huske at prioritere den sunde kost, og der findes en række måder det kan gøres på. Læs videre for at få inspiration til, hvordan du gør en sund og varieret kost til en naturlig del af hverdagen. 

Sund mad på arbejde 

Hvis du har muligheden, så er dét at spise sund mad på dit arbejde et godt sted at starte. Arbejdspladsen er hvor mange tilbringer en stor portion af deres tid, og det er derfor også der, hvor meget af dagens mad bliver spist. Måske er du typen der allerede pakker en sund madpakke aftenen før, men hvis ikke det er tilfældes kan dig eller din arbejdsplads også investere i en Frokostordning Århus, der gør det let at få sund og varieret frokost på arbejdspladsen. Jespers Torvekøkken tilbyder både kolde og varme buffeter og individuelle portionsanretninger, og fokuserer desuden på at bekæmpe madspild og mindske CO2 aftrykket. Så er du sikret sund frokost på arbejdet, og kan tage den gode vane med videre. 

Spis regnbuen 

Hvis du mangler inspiration til hverdagens madlavning er det et par gode tips at huske på, så menuen ikke altid står på pasta med kødsovs eller en kedelig salat. Èt tip er at spise regnbuen. Det går ud på at spise frugt og grøntsager i vidt forskellige farver, gerne flere ad gangen og varierende farver i løbet af ugen. Afhængig af grøntsagernes farve indeholder de nemlig forskellige vitaminer og mineraler, og det er derfor vigtigt ikke kun, for eksempel, at spise grønne varianter som broccoli, squash og spinat, men også inkludere peberfrugter, gulerødder og tomater. Hvis du spiser regnbuen bliver varierede og spændende retter hurtigt hverdagskost. 

Lav en madplan 

Et sidste godt tip er at lave en madplan. Hvis tiden er knap og pligterne og aktiviteterne mange i en travl hverdag kan det være en stor hjælp at planlægge både maden og indkøbene på forhånd. På den måde kan du planlægge lækre, sunde og varierede retter og gøre dem til en naturlig del af din hverdag uden at føle, at du skal til at opfinde den dybe tallerken på ny, hver aften når maden skal laves. Det giver dig også muligheden for at lave større portioner af sunde retter som du kan have i køleskabet eller fryseren.