Sådan passer du bedst på dig selv, når du arbejder

Det kan være rigtig fedt at have et arbejde at stå op til hver morgen, men det kan samtidig også være virkelig hårdt, hvis ikke du passer på dig selv. Du skal passe på din krop, men du skal i dén grad også passe på din psyke.

Hvis du lærer at passe på dig selv, når du arbejder, vil du også komme til at nyde dit job i langt højere grad. Du gør dig selv en tjeneste på mange måder.

Variér dine arbejdspositioner

Der er mange jobs, hvor du er fanget i nogenlunde den samme arbejdsposition hver dag. Du kan nemt få ondt i kroppen, hvis ikke du sørger for så vidt muligt at variere dine arbejdsstillinger. Det kan muligvis gøre nogle ting lidt mere besværlige, men til gengæld vil du takke dig selv senere hen.

Generelt er det godt for din krop, hvis du kan komme til at bevæge dig lidt, når du er på arbejde. Hvis du gør det til en vane med bevægelse, så snart du har muligheden, vil det nemt blive en del af dine rutiner. Det kan f.eks. være, at du skal give en besked til en kollega. I stedet for at sende en mail, kan du gå hen og snakke med vedkommende. På den måde får du nemt bevæget kroppen lidt.

Hvis du har et arbejde, der kræver meget af dig fysisk i form af f.eks. tunge løft, mange foroverbøjninger el.lign., er det specielt vigtigt at være opmærksom. Det er vigtigt at du gør brug af alle de hjælpemidler, som du kan. Det er langt bedre end at tage chancer og langsomt ødelægge din krop.

Nogle ting er også lettere at gøre, hvis I er flere om det. Derfor er det altid værd at spørge om hjælp fremfor at presse dig selv for hårdt.

Pas på dig selv juridisk

I en virksomhed kan der godt opstå forskellige udfordringer eller kriser, hvor du som ansat kan blive i tvivl om, hvad du skal gøre i den givne situation. Et eksempel kunne være COVID-19, hvor du måske står tilbage med nogle juridiske spørgsmål. I den slags situationer er det altid en god idé at kontakte en advokat.

Lyt til din egen krop

Når det handler om at passe på dig selv, drejer det sig ikke udelukkende om din krop, men lige så meget om din psyke. Hvis noget går dig på mentalt eller psykisk, kan det pludselig blive rigtig hårdt at komme på arbejde hver dag.

Dit mentale helbred kan påvirkes af rigtig mange ting. Det bedste du kan gøre, er at lære at lytte til din egen krop. Hvis du kan mærke nogle tegn på stress eller andre ubehagelige følelser, skal du altid tage det alvorligt.

Stress kan f.eks. skyldes et for højt tempo i længere tid. Det kan skyldes flere ting, men det vigtigste er, at du tager tegnene alvorligt og får gjort noget ved det hurtigst muligt. Den slags vil nemlig kun blive værre og værre, hvis ikke der bliver gjort noget.